Es vulgui o no, sempre
projectarem una imatge personal. Qualsevol persona projecta una
determinada imatge personal i aquesta, al seu torn, determina una
percepció en les altres persones. Cadascun de nosaltres tenim una
imatge personal en diferents grups d'individus (família,
parella, amics, veïns i altres). No obstant això, en l'àmbit
professional es requereix de prendre una decisió conscient per
construir una determinada imatge, parlarem llavors de la imatge
professional.
Es considera imatge
professional la construcció conscient, estimulació i control d'una
determinada percepció que certes persones, públics o audiències
tindran sobre una identitat personal específica, en un context i
temps determinats, aconseguint una relació de benefici mutu. Aquesta
identitat personal es projecta a través de cinc factors:
identitat-professional, actitud, comportament, discurs i vestimenta.
Dels 5 factors que
compren aquesta definició de imatge professional:
- 3 són visuals (actitud, comportament i vestimenta),
- 1 és oral (el discurs, encara que també pot ser visual si és un discurs escrit)
Una persona que treballa
en qualsevol àmbit professional posseeix una determinada imatge, es
trobi o no conscient d'això. Les altres persones al seu voltant
estaran rebent constantment d'ella certs estímuls, provinents dels
cinc factors ja esmentats, que al seu torn, modelaran una
determinada percepció. Ningú escapa d'això. Afortunadament, el
simple fet de prendre consciència sobre aquests cinc factors ja és
una gran ajuda per decidir canviar o millorar la nostra imatge
professional. Tot seguit farem una descripció dels factors
involucrats en la imatge professional.
Actitud i Comportament.
La diferència entre
l'actitud i el comportament radica que el primer factor està més
relacionat amb la postura corporal i la projecció de l'energia (al
que alguns podrien anomenar com “vibra”), mentre que el segon té
a veure amb les decisions i accions a seguir en certes circumstàncies
o contextos, a més del domini i efectivitat dels protocols
professionals (salutacions, reunions de treball, menjars,
presentacions i altres). És a dir, l'actitud està sempre present
(es realitzi o no alguna cosa), mentre que el comportament té a
veure amb el domini dels protocols socials, a més que va precedit
d'una decisió i seguit d'una acció. La professió mateixa del
treballador (sigui de la professió o de l'ofici que sigui) serà part del
seu comportament i afectarà enormement la seva imatge professional.
Vestimenta.
Foto: Matt Wright
Sobre la vestimenta,
podran existir diverses interpretacions i, fins i tot,
desqualificacions sobre la seva rellevància. No obstant això, al
món professional, de negocis o acadèmic, aquest factor té un
impacte que no pot esbiaixar-se. Inclusivament, en ocasions, aquest
factor pot ser el determinant per establir, danyar o reforçar una
efectiva imatge professional. No existeix un guia general de
vestimenta professional, doncs –segons cada àmbit professional–
el codi de com vestir-se variarà notòriament. Per exemple, el codi
de l'àmbit de negocis –en qüestió de vestimenta– serà molt
més tradicional i rígid que el codi de vestimenta de l'àmbit
artístic.
Discurs.
En el discurs,
existeixen dos nivells d'anàlisis, importants per igual: el parlat i
l'escrit. En el parlat, no només es refereix a les qüestions del
missatge i el maneig de la llengua en si, sinó també a les
característiques paralingüístiques (pronunciació, dicció,
modulació, to, accent, volum i timbre). En l'escrit, el redactar
efectivament tindrà un impacte determinant per a la imatge
professional de qualsevol persona. D'aquesta manera, el conèixer les
guies bàsiques de la gramàtica (sintaxi, ortografia, accentuació i
puntuació) serà imprescindible.
Identitat-Professional.
El factor
identitat-professional abasta no només l'aprenentatge (sèrie de
coneixements) adquirit a l'àrea específica laboral de una persona
en particular, sinó també les habilitats i competències
professionals que posseeixi. Podríem dir que la
identitat-professional expressa també, la qual cosa un pla de
vida-carrera hi conforma: consciència sobre el canvi, equilibri en
les diverses esferes de l'àmbit personal, missió professional,
objectius de carrera i l'estratègia professional a seguir.
Desafortunadament, no és fàcil transmetre clara i adequadament
aquest factor, a menys que tinguem algunes evidències que parlin
d'això.
Foto: usfbps
En resum
Cadascun d'aquests cinc
factors podrà tenir un pes diferent en la percepció estimulada, no
seguint cap jerarquia i variant en la seva importància, depenent
de la persona, la situació i el temps. Per tant la imatge
professional pren un paper de vital importància tant en processos de
selecció com d'autopromoció professional. La nostra imatge
professional serà llavors la nostra carta de presentació, hem de
cuidar-la i ser conscients d'aquesta constantment.
Adaptat de la font: http://www.itescam.edu.mx