Imatge professional

Què és?

Es vulgui o no, sempre projectarem una imatge personal. Qualsevol persona projecta una determinada imatge personal i aquesta, al seu torn, determina una percepció en les altres persones. Cadascun de nosaltres tenim una imatge personal en diferents grups d'individus (família, parella, amics, veïns i altres). No obstant això, en l'àmbit professional es requereix de prendre una decisió conscient per construir una determinada imatge, parlarem llavors de la imatge professional.
Es considera imatge professional la construcció conscient, estimulació i control d'una determinada percepció que certes persones, públics o audiències tindran sobre una identitat personal específica, en un context i temps determinats, aconseguint una relació de benefici mutu. Aquesta identitat personal es projecta a través de cinc factors: identitat-professional, actitud, comportament, discurs i vestimenta.
Dels 5 factors que compren aquesta definició de imatge professional:
  • 3 són visuals (actitud, comportament i vestimenta),
  • 1 és oral (el discurs, encara que també pot ser visual si és un discurs escrit)
  • I l'últim (la identitat professional) és depenent de qualsevol dels altres 4 factors, els quals, a la seva vegada, són elements de la identitat personal.


Una persona que treballa en qualsevol àmbit professional posseeix una determinada imatge, es trobi o no conscient d'això. Les altres persones al seu voltant estaran rebent constantment d'ella certs estímuls, provinents dels cinc factors ja esmentats, que al seu torn, modelaran una determinada percepció. Ningú escapa d'això. Afortunadament, el simple fet de prendre consciència sobre aquests cinc factors ja és una gran ajuda per decidir canviar o millorar la nostra imatge professional. Tot seguit farem una descripció dels factors involucrats en la imatge professional.
Actitud i Comportament. 

La diferència entre l'actitud i el comportament radica que el primer factor està més relacionat amb la postura corporal i la projecció de l'energia (al que alguns podrien anomenar com “vibra”), mentre que el segon té a veure amb les decisions i accions a seguir en certes circumstàncies o contextos, a més del domini i efectivitat dels protocols professionals (salutacions, reunions de treball, menjars, presentacions i altres). És a dir, l'actitud està sempre present (es realitzi o no alguna cosa), mentre que el comportament té a veure amb el domini dels protocols socials, a més que va precedit d'una decisió i seguit d'una acció. La professió mateixa del treballador (sigui de la professió o de l'ofici que sigui) serà part del seu comportament i afectarà enormement la seva imatge professional.
Vestimenta.



Sobre la vestimenta, podran existir diverses interpretacions i, fins i tot, desqualificacions sobre la seva rellevància. No obstant això, al món professional, de negocis o acadèmic, aquest factor té un impacte que no pot esbiaixar-se. Inclusivament, en ocasions, aquest factor pot ser el determinant per establir, danyar o reforçar una efectiva imatge professional. No existeix un guia general de vestimenta professional, doncs –segons cada àmbit professional– el codi de com vestir-se variarà notòriament. Per exemple, el codi de l'àmbit de negocis –en qüestió de vestimenta– serà molt més tradicional i rígid que el codi de vestimenta de l'àmbit artístic.
Discurs.

En el discurs, existeixen dos nivells d'anàlisis, importants per igual: el parlat i l'escrit. En el parlat, no només es refereix a les qüestions del missatge i el maneig de la llengua en si, sinó també a les característiques paralingüístiques (pronunciació, dicció, modulació, to, accent, volum i timbre). En l'escrit, el redactar efectivament tindrà un impacte determinant per a la imatge professional de qualsevol persona. D'aquesta manera, el conèixer les guies bàsiques de la gramàtica (sintaxi, ortografia, accentuació i puntuació) serà imprescindible.
Identitat-Professional. 

El factor identitat-professional abasta no només l'aprenentatge (sèrie de coneixements) adquirit a l'àrea específica laboral de una persona en particular, sinó també les habilitats i competències professionals que posseeixi. Podríem dir que la identitat-professional expressa també, la qual cosa un pla de vida-carrera hi conforma: consciència sobre el canvi, equilibri en les diverses esferes de l'àmbit personal, missió professional, objectius de carrera i l'estratègia professional a seguir. Desafortunadament, no és fàcil transmetre clara i adequadament aquest factor, a menys que tinguem algunes evidències que parlin d'això.

Foto: usfbps

En resum

Cadascun d'aquests cinc factors podrà tenir un pes diferent en la percepció estimulada, no seguint cap jerarquia i variant en la seva importància, depenent de la persona, la situació i el temps. Per tant la imatge professional pren un paper de vital importància tant en processos de selecció com d'autopromoció professional. La nostra imatge professional serà llavors la nostra carta de presentació, hem de cuidar-la i ser conscients d'aquesta constantment.


Adaptat de la font: http://www.itescam.edu.mx