Imatge professional: la reputació en línia

En un context d'interacció digital, tant popularitzat per les xarxes socials, entra en joc el concepte de reputació en línia (o reputació digital). La reputació és una construcció social, composada per la credibilitat, la fiabilitat, la moralitat i la coherència que té una persona.

Cada context de comunicació o interacció té unes connotacions específiques. Internet ha tingut un gran impacte en com ens relacionem, i això al mateix temps ha produït canvis ja que la rapidesa i visibilitat de la comunicació influeixen molt en la reputació digital de certs assumptes. El que abans podia estar reduït exclusivament a un entorn professional petit ara pot ser distribuït de manera massiva i arribar a grans cotes de visibilitat.
La nostra reputació en línia no està subjecta al nostre control absolut, sinó que està determinada per la interacció d'aquests tercers (clients, empreses, companys) als que fèiem esment anteriorment.




Alguns consells

Tot seguit farem una prova per comprovar la nostra reputació a la xarxa. Realitzarem el següent exercici, simplement farem una cerca a qualsevol cercador amb el nostre nom i cognoms, observem els resultats. El que hem trobat als buscadors ens convé? Reflexa el nostre perfil professional o personal? Si la resposta es negativa, tinguem en compte sempre els mateixos consells:
  • Tinguem cura de les opcions de privacitat a les diverses xarxes socials i professionals existents. No sempre ens interessarà que els amics dels nostres amics tinguin informació relativa a nosaltres com fotografies personals, comentaris o opinions, etc. Canviarem la configuració de la privacitat quan hi hagin algunes coses que no funcionin, fem-ho el més aviat possible.
  • A les xarxes professionals (Linkedin, Xing i altres) col·locarem el nostre CV de manera atractiva, ja que el principal objectiu d'aquestes xarxes és el de crear nous contactes professionals.
  • Evitem les opinions polítiques de manera oberta o pública, com per exemple a fòrums, blocs o altres llocs semblants.
  • Tinguem en compte que la nostra participació a les xarxes socials forma part de la nostra reputació en línia, però aquesta no és la nostra reputació en línia.
  • Siguem naturals i responsables no solament en allò que publiquem, comentem i difonguem, també siguem-ho amb les nostres interaccions amb els nostres contactes. Apliquem el sentit comú tal com ho faríem en una interacció social al món físic.
  • Tractem d'estar enfocats a un objectiu clar, és important fer ús dels filtres i permisos d'acord amb el nostre objectiu professional.
  • Tot el que fem a Internet, fora i dins de les xarxes socials deixa rastre: per tant assegurem-nos de que allò que en queda registre sigui interessant per nosaltres.
Adaptació i font: http://www.blog-de-empleo.com

Si vols saber més pots consultar aquest document: Identidad digital y reputación on line