En
un context d'interacció digital, tant popularitzat per les
xarxes socials, entra en joc el concepte de reputació en línia (o
reputació digital). La reputació és una construcció social,
composada per la credibilitat, la fiabilitat, la moralitat i la
coherència que té una persona.
Cada
context de comunicació o interacció té unes connotacions
específiques. Internet ha tingut un gran impacte en com ens
relacionem, i això al mateix temps ha produït canvis ja que la
rapidesa i visibilitat de la comunicació influeixen molt en la
reputació digital de certs assumptes. El que abans podia estar
reduït exclusivament a un entorn professional petit ara pot ser
distribuït de manera massiva i arribar a grans cotes de visibilitat.
La
nostra reputació en línia no està subjecta al nostre control
absolut, sinó que està determinada per la interacció d'aquests
tercers (clients, empreses, companys) als que fèiem esment
anteriorment.
Foto: StockMonkeys.com
Alguns consells
Tot seguit farem una
prova per comprovar la nostra reputació a la xarxa. Realitzarem el
següent exercici, simplement farem una cerca a qualsevol cercador
amb el nostre nom i cognoms, observem els resultats. El que hem
trobat als buscadors ens convé? Reflexa el nostre perfil
professional o personal? Si la resposta es negativa, tinguem en
compte sempre els mateixos consells:
- Tinguem cura de les opcions de privacitat a les diverses xarxes socials i professionals existents. No sempre ens interessarà que els amics dels nostres amics tinguin informació relativa a nosaltres com fotografies personals, comentaris o opinions, etc. Canviarem la configuració de la privacitat quan hi hagin algunes coses que no funcionin, fem-ho el més aviat possible.
- A les xarxes professionals (Linkedin, Xing i altres) col·locarem el nostre CV de manera atractiva, ja que el principal objectiu d'aquestes xarxes és el de crear nous contactes professionals.
- Evitem les opinions polítiques de manera oberta o pública, com per exemple a fòrums, blocs o altres llocs semblants.
- Tinguem en compte que la nostra participació a les xarxes socials forma part de la nostra reputació en línia, però aquesta no és la nostra reputació en línia.
- Siguem naturals i responsables no solament en allò que publiquem, comentem i difonguem, també siguem-ho amb les nostres interaccions amb els nostres contactes. Apliquem el sentit comú tal com ho faríem en una interacció social al món físic.
- Tractem d'estar enfocats a un objectiu clar, és important fer ús dels filtres i permisos d'acord amb el nostre objectiu professional.
- Tot el que fem a Internet, fora i dins de les xarxes socials deixa rastre: per tant assegurem-nos de que allò que en queda registre sigui interessant per nosaltres.
Adaptació i font: http://www.blog-de-empleo.com
Si vols saber més pots consultar aquest document: Identidad digital y reputación on line
Si vols saber més pots consultar aquest document: Identidad digital y reputación on line